Etiketter

, ,

Bakutmaningen Månadens sötsak på favoritbloggen Söta Saker har i april det fantasieggande temat ”sagolikt”. Den här månaden är det hela dessutom en tävling och då vill man såklart vara med! Mina tankar gick genast till Rödluvan som går med vin och kaka till sin sjuka mormor; ofta har jag undrat vad det egentligen är för sorts kaka Rödluvan har i den där fikakorgen. Jag började bläddra i sagohörnan på biblioteket men inte i någon version av sagan står det att finna någon närmare information om kakan. Så jag började experimentera hemma i köket istället och vet nu med bestämdhet att det är en rödrosa sockerkaka smaksatt med rosenvatten, fylld med hallon och täckt med en glasyr av vit choklad som ligger i Rödluvans korg. Jag önskar att kakan hade blivit lite rödare – ni får ta mig på orden när jag säger att smeten i alla fall var färggladare än den gräddade kakan – men sådana är nu kemins och färglärans lagar och dem har jag ännu inte kommit på något sätt att gå runt. Färgvalet behöver väl annars inte förklaras närmare. Rosenvattnet tänker jag mig symboliserar blommorna Rödluvan plockar åt mormor på vägen medan hallonen representerar skogen hon promenerar genom. Rosenvatten har en väldigt söt och distinkt smak som kontrasterar mot de syrliga hallonen. Den vita chokladen är främst med för att den gör sig så bra tillsammans med hallon. Och för att kakan ska se lite mer ut för världen; man vill ju imponera på mormor. Eller också kan vi säga att den står för Rödluvans oskuldsfullhet eller naivitet.

Rödluvans kaka

3 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
1 msk rosenvatten
3 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
röd karamellfärg
ca 2 dl hallon, färska eller tinade
 
Glasyr: 
100 g vit choklad
½ dl gädde
röd karamellfärg
 
Värm ugnen till 175°. Smörj och mjöla en avlång bakform; undvik att bröa, eftersom kakan ska dekoreras blir det finare med en mjölad form. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt, det tar ett par minuter. Smält under tiden smöret och häll i mjölk och rosenvatten. Blanda ned alltsammans i äggvispet. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en separat skål och vänd sedan försiktigt ned blandningen i smeten. Droppa i karamellfärg efter behag, tänk på att färgen mattas av under gräddningen. Häll hälften av smeten i formen, fördela hallonen jämnt och fyll därefter på med resten av smeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 50 minuter eller tills den är genombakad, prova med en sticka. Låt kakan svalna något men stjälp sedan ut den ur formen. Låt kallna helt innan glasyren stryks på. 
 
Hacka chokladen grovt. Värm försiktigt grädden men låt den inte koka. Lägg ned chokladbitarna i den varma grädden och rör runt tills chokladen smält. Droppa i karamellfärg efter behag. Ganska mycket. Låt stå en stund tills glasyren svalnat och tjocknat. Häll sedan glasyren över kakan och låt stelna i kylskåp innan kakan skärs upp. Ta med till mormor men se upp för vargen!
 
